Vælg en side

De dage, hvor man ikke kan cykle, kan det være en god ide at tage fat på et hjemmetræningsprogram. Her får du gode råd til, hvordan du finder og overholder et godt træningsprogram til hjemmetræning, så du kan holde dig i topform – også derhjemme. 

Find et program du kan overholde

Den største fejl mange af os begår, når vi skal lave et hjemmetræningsprogram, er at vi vælger et træningsprogram, som vi ender med slet ikke at kunne overholde. Det er simpelthen fordi, vi har en tendens til at vælge lidt for ambitiøst, og så ender vi op med at sidde tilbage med dårlig samvittighed, når vi ikke kan overholde programmet. Det er helt unødvendigt. I stedet skal man måske være lidt mere beskeden, når man vælger sit træningsprogram.

Hold gejsten oppe

Et andet godt tips, end at vælge et program du rent faktisk kan overholde, er at finde en form for sammensætning af øvelser, som du rent faktisk synes er sjove at udføre. Hvad med at planlægge et godt styrketræningsprogram til din yndlingsmusik? For at få så meget ud af din cykeltræning som overhovedet muligt, er det nemlig højst nødvendigt, at holde de muskelgrupper du bruger i form, og træne både styrke og kondition.

Et hjemmetræningsprogram er fantastisk i den forstand, at det er helt gratis at træne derhjemme. Du har måske et par omkostninger i udgangspunktet, med lidt basalt udstyr og et program sammensat af en professionel, men derefter er det faktisk dig, der kører.

Der er ikke så meget, der skal til som du måske tror. Den største og først fejl de fleste begår, er som nævnt at starte ud alt for ambitiøst. Det er meget bedre at vælge et lidt mindre hårdt program, som du kommer til at følge, end at vælge et for hårdt program, som du så springer fra inden kort tid. Så er du på god vej med din hjemmetræning, når du ikke kan cykle.